середа, 3 грудня 2014 р.

Сценарій виховного заходу «Хімія навколо нас» Розробила учитель хімії Кривушівського НВК Остапенко С.А. Широко простягає хімія руки свої у справи людські М. Ломоносов Тема: Побутова хімія. Мета: Розповісти про правила користування побутовою хімією, сформувати в учнів поняття про небезпечні та безпечні речовини й правила поводження з небезпечними хімічними речовинами; навчити надавати першу медичну допомогу при отруєнні. Обладнання: научні фільми, комп’ютер, роздатковий матеріал, зразки засобів побутової хімії. Методи і прийоми: бесіда, групова робота. Привітання Вчитель. Найбільша цінність для людини – це життя. Але вона постійно перебуває у приховано небезпечному середовищі. Нас оточує безліч різноманітних речовин. На сьогодні штучних речовин, відомих науці, існує кількасот мільйонів. Ці речовини створюють для блага людини, але вони можуть також завдавати шкоди. Пригадайте, скільки разів по телевізору ви чули про забруднення навколишнього середовища — іноді це є результатом виробництва штучних речовин. За 7 км від Кривушів розташоване промислове місто Кременчук.Всім добре відомі заводи – велетні: НПЗ, сталелеварний, КрАЗ, ГОК міста Комсомольськ. Всі вони несуть загрозу нашому довкіллю. Яку? (Демонстрація презентацій) Висновок: отже може статися техногенна катастрофа. Навколо нас безліч хімічних речовин, цілком безпечних і небезпечних. То ж сьогодні ми з вами дізнаємося детально про них та їх небезпеку. Також хімічні небезпечні ситуації можуть трапитися вдома при використанні побутової хімії. Які ситуації? Як правильно користуватися побутовою хімією? В цьому нам допоможуть групи «Хіміків» ,«Інженери з ТЕХНІКИ БЕЗПЕКИ», «Лікарі», «Історики» Першим виступити надаємо групі «Хіміки» Зараз нам вчені хіміки розкажуть якими бувають небезпечні речовини 1 учень. До небезпечних хімічних речовин відносять речовини, які при контакті з людиною можуть викликати різні пошкодження. Частина із цих речовин є і в наших домівках. Їх треба знати й обережно з ними поводитися: - летючі речовини (різні балончики зі стисненим газом) — не можна нагрівати, не можна спрямовувати в обличчя людині (окрім косметичних речовин), з ними можна працювати тільки в приміщеннях, які провітрюються (наприклад, з фарбами для вікон або підлоги). 2 учень: з їдкими речовинами (це речовини, які при потраплянні на шкіру можуть викликати опіки) - можна працювати, тільки використовуючи засоби захисту (гумові рукавички або окуляри); найбільш небезпечними їдкі речовини є тоді, коли потрапляють в очі. 3 учень: горючі речовини, які легко можуть загорітися, не можна зберігати поблизу джерел вогню або нагрівальних електричних приладів. 4 учень: отруйні речовини при потраплянні всередину можуть викликати отруєння. Отож, використовувати хімічні речовини можна тільки за призначенням, дотримуючись усіх правил безпеки. (Прикріпляють до дошки картки) Вчитель: існує поняття «побутова хімія». Так називають всі хімічні речовини, які людина застосовує в побуті. Завдання для груп. Зараз кожна група отримує різні хімічні засоби побутової хімії. Вам треба про них розказати: -до якої групи засобів вони відносяться, -які вони небезпечні, або безпечні? -чим небезпечні? Висновок: під час використання будь-яких хімічних речовин необхідно бути дуже обережним. Вчитель: дуже часто діти можуть гратися порожніми або з повними пляшками побутової хімії. До чого це може привести? Дізнаємося переглянувши фільм. Фільм «Дитячий організм.Отруєння.» Виступ групи «Інженери з ТЕХНІКИ БЕЗПЕКИ» Вчитель: зараз інженера з техніки безпеки ознайомлять нас з правилами користування засобами побутової хімії. 1 учень. При використанні речовин «побутової хімії»: 1. Треба уважно прочитати вказівки із застосування хімічної речовини, які можна знайти в інструкції, на упаковці або етикетці. 2. Легкозаймисті або горючі речовини треба зберігати добре закритими, у захищеному місці, подалі від джерел тепла й електричних приладів. 3. Будь-які речовини, що зберігаються під тиском у балончиках, не можна нагрівати, а також розпорошувати в напрямку обличчя. Використовувати такі засоби можна тільки в добре провітрюваних приміщеннях. 2 учень 4. Деякі речовини, якими ми користуємося вдома, - такі, як нашатирний спирт, ацетон та інші розчинники, - є леткими. Такі речовини не можна зберігати відкритими й нагрівати, а після їхнього використання треба добре провітрити приміщення. Для роботи з їдкими речовинами необхідно одягати гумові рукавички. Важливо уникати потрапляння хімічних речовин в очі, навіть якщо це косметичні засоби. Висновок: отже при використанні засобів побутової хімії треба дотримуватись правил з техніки безпеки. Вчитель. Як бути, якщо все ж-таки потрапила хімічна речовина на шкіру? Прошу лікарів ознайомити з алгоритмами дії при потраплянні небезпечної хімічної речовини на шкіру, в очі, у шлунок. Виступ групи «Лікарі» 1 учень. У будь-якій небезпечній ситуації найкраще відразу покликати дорослих. Якщо їх немає поруч, можна спробувати надати необхідну допомогу самостійно. При потраплянні небезпечної хімічної речовини на шкіру: — негайно зняти речовину будь-яким цупким шматком тканини; — великою кількістю води добре промити місце контакту шкіри з хімічною речовиною. 2 учень. При потраплянні небезпечної хімічної речовини в очі: — великою кількістю проточної води швидко промити очі, не торкаючись їх руками; — якщо біль в очах не проходить, викликати «швидку допомогу». При потраплянні небезпечної хімічної речовини в шлунок: — терміново викликати «швидку допомогу»; — до приїзду «швидкої допомоги» промити потерпілому шлунок: змусити його кілька разів випити великими ковтками два-три кухлі води й вирвати її. 3 учень Всі знають, що в термометрі міститься небезпечна речовина – ртуть. Як діяти, коли термометр розбився? Фільм «Якщо розбився ртутний термометр» Насамперед необхідно надіти марлеву пав’язку, бо парами ртуті можна отруїтися. Збирати крапельки ртуті треба за допомогою гумової груші та банки з водою. Після цієї процедури провітрити приміщення. Вчитель: ви вже можете самі поміряти собі температуру. Після вимірювання температури термометр треба покласти у його футляр, та сховати у шафу. Неможна термометр занурювати у гарячий чай! Раніше не було стільки небезпечних хімічних речовин , використовували безпечні альтернативи хімічних речовин. Які? Про них нас повідомлять історики. Виступ групи «Історики» 1 учень: на початку нашої ери люди використовували в побуті близько 100 хімічних речовин як органічного походження (бджолиний віск, крохмаль, жири, оливкову та кокосову олію, оцтову кислоту ) так і неорганічного (пемза, кухарська сіль ). Крохмаль застосовувався для склеювання папірусу, яєчний білок — для склеювання виробів, бджолиний віск — для виготовлення фарб, покриття табличок для письма, виготовлення засобів догляду за меблями. Пурпур, індиго, хну використовували для фарбування волосся, а також бавовни, шовку, льону, вовни. 2 учень. Харчова сода — натуральний засіб, за допомогою якого посуд можна довести до блиску. Сода допоможе вам ефективно боротися з плямами, чистити і полірувати алюмінієві, хромовані, срібні, сталеві, жерстяні та пластикові поверхні, а також коштовності. Харчова сода пом’якшує жорстку воду, тому її можна використовувати як засіб від накипу. Сік лимона можна використовувати для видалення плям іржі з посуду, а також полірування столового срібла. Лимонний сік можна використовувати під час миття скла і видалення плям з алюмінію, одягу та порцеляни. Лимонний сік може відбілювати під впливом сонячного світла. 3 учень. Любителям приємних запахів слід перейти з освіжувачів повітря на натуральні природні масла та есенції (лимон, евкаліпт, ялина, апельсин, лаванда Оцет ефективно видаляє воскові плями і плями від смол, чудово дезінфікує (чистий оцет можна сміливо використовувати для обробки туалету), очищає плитку, кахель видаляє накип. Бура — це природний мінерал, розчинний у воді. Бура перешкоджає утворенню борошнистої роси і цвілі, покращує властивості чищення мила та інших миючих засобів, видаляє плями, а якщо її змішати з цукром або чим-небудь солодким, то можна буде боротися з тарганами. Вчитель: ці речовини використовують і зараз. (гірчиця) Робота в групах «Складання пам’ятки» Вчитель: отже діти, ми з вами розглянули тему «Побутова хімія». Кожна група для себе повинна зробити висновок - скласти пам’ятку: яких правил ви будете дотримуватись дома або на вулиці при використанні хімічних побутових засобів? Завдання. Написати яких правил будете дотримуватись дома або на вулиці при використанні хімічних побутових засобів? (Памятка демонструється на проекторі) Якщо недбало ставитися до хімічних речовин, що нас оточують, не дотримуватися правил техніки безпеки, не виконувати вимог еконагляду, то може статися техногенна катастрофа. Це велике лихо. Але людина не повинна губитися і в такій складній ситуації. Для цього треба знати правила поведінки при такій надзвичайній ситуації. Фільм «Ьезпека при хімічних аваріях» Висновок: Ми на даний час вже не можемо обійтися без побутової хімії, але ми можемо ставитися до неї розумно. Рефлексія Гра «Мікрофон» Продовжіть речення «Я зрозумів, що………» Використана література: Копачова О.М. « Вечори хімії» Макогон О.Г. «Хімічні розваги» Орлик Ю.Г. «Хімічний калейдоскоп»

2 коментарі: